Jaka dieta przy SIBO – część 5: pozostałe diety oparte na modyfikacjach spożycia węglowodanów

Jaka dieta przy SIBO – część 5: pozostałe diety oparte na modyfikacjach spożycia węglowodanów

Jaka dieta przy SIBO – część 5: pozostałe diety oparte na modyfikacjach spożycia węglowodanów

Poniżej kolejne diety, które mają teoretycznie pomóc w SIBO. Teoretycznie ponieważ żadna z nich nie została udowodniona naukowo. Wszystkie opierają się na praktyce i są stosowane przez lekarzy, które je opracowali. Wyjątkiem jest dieta Fast Tract Digestion opracowana przez doktora mikrobiologii.

Cedars-Sinai Low Fermentation Diet – dr Pimentel

Dieta o niskiej fermentacji jest w rzeczywistości bardzo podobna do diety low FODMAP i wygląda na mniej restrykcyjną. Koncentruje się na zmniejszeniu ilości pokarmów bogatych w błonnik (takich jak pieczywo pełnoziarniste), jednocześnie promując spożycie łatwych do strawienia węglowodanów (biały chleb, ryż lub ziemniaki).

Wg zasad diety możesz jeść „wszystko, co wyrasta z ziemi”. Obejmuje to ziemniaki, marchew, buraki, marchew, cebulę i czosnek. Tak, cebulę i czosnek. Jeśli znasz dietę Low FODMAP, wiesz, że są to dwie rzeczy, które są absolutnie niedozwolone. Osobiście po kilku testach źle czuję się po zjedzeniu cebuli, ale czosnek nie powoduje u mnie żadnych nieprzyjemnych dolegliwości. 

Należy unikać wszystkich roślin strączkowych, warzyw kapustnych (takich jak brokuły i brukselka) oraz niektórych owoców, takich jak banany, jabłka i gruszki. Jogurt jest również niedozwolony, ale mleko bez laktozy i twarde sery są w porządku. Ważną zasadą diety jest niestresowanie się podczas jedzenia poza domem. Każdy, kto ma zespół jelita drażliwego lub SIBO wie o co chodzi.

Ważna zasada. Odstępy pomiędzy posiłkami muszą wynosić co najmniej 4 godziny. Chodzi o to, aby układ pokarmowy miał czas przesunąć pokarm i oczyścić jelita. O cyklach MMC poczytasz tutaj. Nie wolno jeść tuż przed snem ani podjadać pomiędzy posiłkami.

Produkty dozwolone:

Mięso

Wszystkie rodzaje świeżego mięsa, drobiu i ryb są dozwolone.

Warzywa

Większość wydaje się dozwolona, ​​w tym grzyby, czosnek i cebula. Nie wolno jeść warzyw krzyżowych, takich jak brokuły, kapusta, brukselka, kalafior i warzywa liściaste (nawet w niewielkich ilościach).

Owoce

Wszystkie owoce są w porządku, ale zaleca się, aby jabłka, gruszki i banany były ograniczone.

Rośliny strączkowe

Fasola i rośliny strączkowe są całkowicie niedostępne.

Orzechy

Wszystkie orzechy są w porządku, nie ma wzmianki o nasionach.

Produkty mączne

Produkty z białej mąki są w porządku.

Nie przeprowadzono żadnych badań klinicznych dotyczących diety o niskiej fermentacji na SIBO.

SIBO Specific Food Guide (SSFG) – dr Siebecker

Ta dieta, opracowana przez dr Allison Siebecker (nazywana też Protokołem dr Siebecker), łączy dietę o niskiej zawartości FODMAP i SCD. Jest ona bardziej restrykcyjna niż low FODMAP i SCD ponieważ wskazuje konkretne produkty dozwolone i zabronione w tym całkowicie wyklucza pieczywo i zboża. Podzielona jest na kategorie, a w każdej kategorii żywności znajdują się kolumny oznaczone kolorami. Zielone to te mniej fermentujące, a czerwone bardziej. Mniej fermentujące pokarmy to takie, które powodują mniej objawów u osób z SIBO. Protokół dr Siebecker oraz pełna lista produktów i kolorów dostępna jest na portalu dr Siebecker.

Aby rozpocząć SSFG, dr Siebecker zaleca przestrzeganie diety wprowadzającej z planów SCD, GAPS lub SCD, używając tylko żywności o niskiej i umiarkowanej zawartości FODMAP. Posiłki mają być oddzielone 3-4 godzinnymi przerwami.

Niestety nie ma dokładnych informacji co do czasu trwania ani możliwości rozszerzenia diety, co może prowadzić do niedoborów składników pokarmowych w dłuższym okresie czasu.

Obecnie nie ma żadnych dowodów dotyczących skuteczności stosowania diety SSFG w SIBO.

SIBO Bi-Phasic Diet – dr Jacobi

Protokół dr Jacobi opiera się na diecie low FODMAP oraz SCD. 

Jak sama nazwa wskazuje, dwufazowa dieta wykorzystuje etapowe podejście do diety i leczenia, które ogranicza skutki uboczne wymierania” bakterii i grzybów.

Pierwsza faza diety eliminuje wszystkie zboża, rośliny strączkowe, nabiał, cukier i niektóre warzywa. W fazie 1 należy unikać żywności w puszkach, przetworzonej i fermentowanej. Każda faza trwa od czterech do sześciu tygodni. 

Faza 1 – ścisła dieta pozbawiona zbóż. Jej celem są:

  • Redukowanie
  • Naprawianie

Redukowanie

Pierwsza faza diety koncentruje się na zmniejszeniu fermentacji skrobi i błonnika, co jest niezbędne do pozbawiania bakterii paliwa do wzrostu.

Naprawianie

Kolejnym kluczowym elementem tej fazy jest naprawa uszkodzeń integralności wyściółki jelitowej, a także przywrócenie prawidłowego trawienia.

Produkty dozwolone

  • Białko – mięso/ryby/drób/jajka
  • Nabiał – niedozwolony
  • Warzywa – bez ograniczeń: pędy bambusa, bok choy, marchew, ogórek, bakłażan, imbir, jarmuż, sałata, oliwki, papryka, radicchio, rzodkiew, rukola, szczypiorek (tylko zielona część), pomidory/suszone, kiełki słonecznika, kiełki lucerny
  • Warzywa (1 na posiłek) – generalnie w ilości maksymalnie ½ szklanki: szparagi, serca karczochów, korzeń buraka, brokuły, brukselka, dynia piżmowa lub japońska, kapusta, kalafior, seler naciowy, fasolka szparagowa, groszek zielony – 1/4 szklanki, cukinia
  • Owoce (2 porcje dziennie): cytryny i limonki
  • Ziarna, skrobie, pieczywo i zboża: niedozwolone
  • Rośliny strączkowe (soczewica, fasola): niedozwolone
  • Zupy: domowe buliony; buliony z kością wołową lub jagnięcą, rosoły z mięsa drobiowego
  • Napoje: woda, herbaty ziołowe, czarna kawa (1 filiżanka dziennie), czarna herbata
  • Słodziki: stewia (czysta, niezawierająca inuliny)
  • Orzechy i nasiona: maksymalnie 10 sztuk, mąka kokosowa 1⁄4 szklanki, 
  • Przyprawy: majonez bez cukru, tabasco, wasabi, musztarda (bez czosnku), ocet jabłkowy, ocet destylowany, biały/czerwony
  • Wszystkie świeże i suszone zioła i przyprawy, ale nie mieszanki przypraw. Szczególnie korzystne są kurkuma i imbir, ponieważ działają przeciwzapalnie
  • Tłuszcze/oleje: dozwolone są praktycznie wszystkie oleje i oliwa z oliwek i ghee.

Faza 2 – dieta, której celem jest:

  • Usuwanie
  • Przywracanie

Usuwanie

Usuń pozostałe bakterie i grzyby z jelita cienkiego. Na tym etapie włączane są środki przeciwdrobnoustrojowe. Mimo że nadal jest to dieta o niskiej zawartości błonnika, protokół staje się nieco mniej restrykcyjny, aby umożliwić pewien wzrost bakterii, dzięki czemu środki przeciwdrobnoustrojowe są skuteczniejsze.

Przywracanie 

Przywrócenie normalnej ruchliwości jelita cienkiego jest ważne, aby zapobiec nawrotowi SIBO. W tej fazie włączane są leki lub suplementy prokinetyczne.

Produkty dozwolone

Wszystkie z fazy 1 oraz dodatkowo:

  • domowy jogurt, masło, dojrzałe sery: np. parmezan, pecorino
  • owoce (ograniczone do 2 porcji dziennie): pół banana, 1/2 szklanki owoców jagodowych, kiwi, czereśnie, winogrona (po kilka sztuk)
  • zboża: ryż biały: tylko basmati lub jaśminowy – 1/2 szklanki na porcję, zwykłe ciastka ryżowe, makaron ryżowy, komosa ryżowa 1/2 szklanki
  • soczewica – pół szklanki po ugotowaniu

Nie znalazłam żadnych dowodów naukowych na skuteczność tej diety, chociaż patrząc na restrykcje powinna pomóc przy objawach SIBO. Wykluczenie praktycznie większości węglowodanów na pewno spowoduje zmniejszenie wzdęć. Obawiam się jednak, że ta dieta może być bardzo wyniszczająca dla organizmu. 

Fast Tract Digestion dr Robillard

Znalazłam bardzo mało informacji na temat tej diety. Opiera się ona na aplikacji, która mierzy potencjał fermentacji węglowodanów w jelitach. Teoretycznie prognozuje zatem jak duże wzdęcia możesz mieć po zjedzeniu poszczególnych produktów w wybranej ilości. Kalkulacja potencjału fermentacyjnego liczona jest z zawartości węglowodanów, błonnika, cukru i indeksu glikemicznego. Każdy produkt ma przypisaną wartość punktową. Im mniejszy potencjał fermentacyjny tym mniej punktów.

Aplikacja jest dostępna na telefony z systemami operacyjnymi Apple i Android i kosztuje 37,99 zł.

Powyższe diety w mniejszym lub większym stopniu polegają na ograniczeniu spożycia węglowodanów i praktycznie całkowitym wykluczeniu zbóż. Obawiam się, że stosowane bez nadzorem lekarz lub dietetyka mogą wyrządzić dużo szkody, jeżeli są stosowane przez dłuższy czas. A długie stosowanie wcale nie jest takie mało prawdopodobne. Jeżeli masz SIBO, IBS lub jakiekolwiek funkcjonalne zaburzenia jelitowe doskonale wiesz jak bardzo cieszą dni, kiedy czujesz się dobrze. Jeżeli wykluczymy węglowodany to z pewnością poczujemy się dobrze w zakresie układu pokarmowego. I nie będziemy zwracać uwagę na to, że jesteśmy osłabieni, boli nas głowa lub jesteśmy ciągle senni. Dlatego te diety mogą być bardzo niebezpieczne.

Skorzystałam z fantastycznej pracy i wiedzy zawartej w poniższych materiałach:

  • siboinfo.com/uploads/5/4/8/4/5484269/low_fermentation_diet.pdf
  • siboinfo.com/uploads/5/4/8/4/5484269/sibo_specific_diet_food_guide_sept_2014.pdf
  • essentialstacks.com/blogs/gut-health/sibo-specific-food-guide

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.