Domowe sposoby na zaparcia 

Domowe sposoby na zaparcia 

Domowe sposoby na zaparcia 

Nie możesz zrobić kupy od 2 dni? Teoretycznie o zaparciu mówi się wówczas, gdy robisz mniej niż 3 kupy w tygodniu lub twoja kupa jest twarda, a wypróżnianie powoduje ból. Sięgnij wówczas po domowe sposoby na zaparcia zamiast „faszerować” się chemią.

Zaparcia są zwykle spowodowane kombinacją różnych czynników, w tym tych związanych z dietą, poziomem ruchu, a także poziomem stresu. Zaparcia mogą też wywołać niektóre potrawy i mała ilość błonnika w diecie.

Jeżeli masz IBS lub SIBO to również możesz mieć zaparcia – w trybie ciągłym, co jest bardzo niezdrowe. Twoje jelita nie oczyszczają się właściwie, a bakterie (te złe) namnażają się z radością, doprowadzając do dysbiozy jelit. 

Domowe sposoby na zaparcia – zanim zaczniesz je stosować sprawdź przyczynę

Zła dieta

Jeżeli jesz przetworzoną żywność, cukier, rafinowane węglowodany, pijesz alkohol, jesz niezdrowe tłuszcze i syntetyczne dodatki możesz w dłuższej perspektywie zacząć się „zatykać”.

Stres

Duże ilości stresu zmieniają produkcję hormonów i neuroprzekaźników, co ma bezpośredni wpływ na napięcie mięśni, stany zapalne, produkcję enzymów i ogólne funkcjonowanie układu pokarmowego.

Brak aktywności

Brak ruchu rozleniwia cały organizm, w tym układ pokarmowy. Oczywiście nie ćwicz od razu po jedzeniu, chociaż spacer nie powinien ci zaszkodzić.

Opioidy

Opioidy spowalniają ośrodkowy układ nerwowy co wpływa negatywnie na przesuwanie pokarmu w układzie pokarmowym i wypróżnianie. Stosowanie opioidów może powodować SIBO, a żeby mu zapobiec zalecane jest stosowanie środków prokinetycznych.

Niektóre leki

Niektóre leki mogą powodować częste zaparcia. Są to na przykład leki przeciwdepresyjne, zobojętniające sok żołądkowy, suplementy wapnia lub żelaza, leki przeciwcholinergiczne, przeciwdrgawkowe, narkotyki i leki moczopędne.

Brak równowagi we florze jelitowej

Zdrowe bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym pomagają regulować pracę jelit. Jeżeli masz SIBO, czyli twoja mikrobiota jelitowa jest zaburzona, wówczas możesz doświadczać między innymi zaparć.

Problemy z tarczycą lub hormonalne

Menopauza, zespół napięcia przedmiesiączkowego, zaburzenia odżywiania, cukrzyca i zaburzenia tarczycy, takie jak niedoczynność tarczycy, mogą powodować zaparcia. Inne choroby, które mogą przyczyniać się do zaparć, obejmują chorobę Parkinsona, urazy kręgosłupa lub problemy neurologiczne, które wpływają na nerwy w przewodzie pokarmowym.

Złe nawyki „łazienkowe”

Podróże, stres, brak czasu mogą przyczyniać się do zaparć. Często bowiem jest tak, że po prostu nie masz czasu na spokojne zrobienie kupy lub nie czujesz się komfortowo. Albo z powodu jet lagu twój układ pokarmowy stracił swój naturalny, zdrowy rytm dobowy. Dodatkowo łazienki w pokojach hotelowych z reguły nie są przystosowane do swobodnego zachowania ze względu na ich słabe wyciszenie. Jak więc spokojnie zrobić kupę, gdy towarzysz(ka) podróży siedzi obok i wszystko słyszy?

Domowe sposoby na zaparcia – po jakie specyfiki sięgnąć?

1. Jak stosować siemię lniane na zaparcia

Kilka badań wykazało, że nasiona lnu mają podobne właściwości przeczyszczające u osób zdrowych i z zaparciami. Jak je zastosować, aby pozbyć się zaparcia? 50 g zmielonego siemienia dodawaj do posiłków na przykład do owsianki, ciasta lub zupy przez 4 tygodnie.

Takie „leczenie” zaparcia jest wg badań bardziej skuteczne niż podawanie roztworu laktulozy (15 ml) na czczo, codziennie przez 4 tygodnie.

2. Babka płesznik, czy siemię lniane? 

Babka płesznik (psyllium husk) jest szeroko stosowanym lekiem na zaparcia. Zatrzymuje wodę w jelicie, zwiększając ilość stolca, ułatwiając wypróżnianie i zmieniając środowisko okrężnicy.

Badania wykazały, że spożywanie 22 gramów psyllium dziennie jest skuteczne w leczeniu przewlekłych zaparć. Jak je stosować? Koniecznie z wodą: 11 g psyllium (około 1 łyżki stołowej) wsyp do szklanki i zalej wodą do pełna. Odstaw – łuski napęcznieją. Możesz dodawać do posiłków: zupy, owsianki lub smoothie.

Zarówno babka płesznik jak i siemię lniane zadziała na zaparcia. Różnice są następujące:

  • len zawiera 65-75% zawartości błonnika nierozpuszczalnego i 25-35% zawartości błonnika rozpuszczalnego
  • psyllium ma znacznie bardziej znaczący procent rozpuszczalnego błonnika, w zakresie od 20% nierozpuszczalnego do 80% rozpuszczalnego błonnika

Psyllium zwiększa ilość wody w kale, czyniąc go bardziej miękkim i łatwiejszym do przejścia. Koniecznie pij dużo wody podczas przyjmowania babki płesznik, inaczej twoje zaparcia mogą się nasilić.

3. Olej rycynowy – dawkowanie przy zaparciach

Olej rycynowy działa jak naturalny, łagodny środek przeczyszczający. Dawkowanie dla dorosłych w zaparciach wynosi 15-60 ml doustnie w jednej dawce, co odpowiada 1 do 4 łyżkom stołowym.

W przypadku dzieci:

  • poniżej 2 lat: 1-5 ml doustnie raz
  • 2-12 lat: 5-15 ml doustnie raz
  • powyżej 12 lat: 15-60 ml doustnie raz

Olejek rycynowy należy zażyć na pusty żołądek. Można pomieszać go z sokiem, lemoniadą lub innym napojem, który poprawi jego smak. Działanie przeczyszczające następuje przeważnie od 6 do 12 godzin po spożyciu, ale olej rycynowy może też zadziałać na zaparcie w ciągu 3 godzin.

Olejku rycynowego nie należy stosować dłużej niż 7 dni. 

4. Suszone śliwki na zaparcia

Działanie przeczyszczające suszonych śliwek jest najprawdopodobniej spowodowane połączeniem sorbitolu (14,7 g/100 g), błonnika pokarmowego (6 g/100 g) i polifenoli (184 mg/100 g), chociaż dokładny mechanizm nie został poznany. Sorbitol działa jak osmotyczny środek przeczyszczający i zatrzymuje wodę. Błonnik pokarmowy w śliwkach jest rozpuszczalny w wodzie i występuje również w soku z suszonych śliwek.

W zaparciach, 3-tygodniowe spożywanie suszonych śliwek (100 g/dzień) poprawiło częstotliwość stolca i konsystencję stolca. Najlepiej spożywać je z posiłkami 2 razy dziennie. Możesz zalać je wodą i miękkie śliwki dodać do owsianki, smoothie lub deseru.

Na zaparcia działają tez zioła

Najpopularniejszym jest senes, który możesz stosować w formie herbatki lub tabletek. Nie jest to jednak zalecana terapia przeciw zaparciom, ponieważ stosowana przez dłuższy czas może „rozleniwić” twoje jelita. 

Ciekawym rozwiązaniem jest natomiast Triphala. Triphala jest przygotowywana przez zmieszanie równych części Emblica officinalis (Amalaki), Terminalia belerica (Bibhitak) i Terminalia chebula (Haritaki). Należy ją przyjmować w postaci proszku w dawkach od 3 do 6 g dziennie w leczeniu wzdęć i zaparć lub w formie tabletek (zgodnie z wytycznymi na opakowaniu). Triphala pomaga również w trawieniu i prawidłowym przyswajaniu pokarmu.

W jednym z badań pacjentom zalecono mieszanie 10 g proszku w 200 ml wody i picie tego roztworu natychmiast, raz dziennie, przed snem, przez 14 dni.

Takie leczenie znacząco zwiększyło średnią tygodniową częstość wypróżnień. Forma stolca uległa znacznej poprawie, średni czas spędzony w toalecie w celu wypróżnienia uległ znacznemu skróceniu

Zaparcia dotykają praktycznie każdego. Część osób nie zdaje sobie nawet z tego sprawy, że odwiedzanie toalety raz na 3 dni nie jest normalne. Najzdrowiej robić kupę codziennie, najlepiej rano, przed śniadaniem i to w formie kupy nr 4 wg skali bristolskiej.

Skorzystałam z fantastycznej pracy i wiedzy zawartej w poniższych materiałach:

  • draxe.com/health/natural-constipation-relief-remedies/
  • apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/29/1/61.pdf 
  • rxlist.com/consumer_castor_oil/drugs-condition.htm
  • onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apt.12913
  • onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2036.2011.04594.x 
  • acadiachicago.com/psyllium-husk-vs-flaxseed/

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.