Nerwica żołądkowa - jak się jej pozbyć bez wizyty u psychiatry w 2 miesiące

Nerwica żołądkowa – jak się jej pozbyć bez wizyty u psychiatry w 2 miesiące

Nerwica żołądkowa – jak się jej pozbyć bez wizyty u psychiatry w 2 miesiące

Badania kliniczne wykazały, że osoby z depresją, które przyjmowały probiotyki miały znacznie lepszy nastrój po ośmiotygodniowej kuracji.

Napraw więc jelita i ich mieszkańców, a pozbędziesz się depresji, nerwicy żołądka i biegunek. Przy okazji będziesz szczęśliwy.

Nerwica żołądkowa – ratunku zwariowałem!

Nerwica żołądkowa, czyli pełen pakiet objawów obejmujący: ból brzucha, biegunki (lub zaparcia), mdłości czy wzdęcia może cię dopaść w sytuacji stresowej. Nie jest to problemem, jeżeli zdarza się to raz na jakiś czas. 

Gorzej, jeżeli masz permanentnie problem z żołądkiem, czujesz się ogólnie źle i w zasadzie najchętniej zamknąłbyś się w domu. Dobra wiadomość jest taka, że raczej nie zwariowałeś i nie masz żadnej choroby psychicznej. To znaczy masz, ale jest ona wynikiem braku równowagi w jelitach, czyli dysbiozy jelit. Dysbioza jest stanem braku równowagi w środowisku drobnoustrojów i jest czasami określana jako upośledzona mikrobiota.

Zapewne już słyszałeś, że bakterie jelitowe są powiązane z działaniem twojego mózgu. Narażenie na stres modyfikuje twoją florę bakteryjną, ale jest też odwrotnie. Bakterie jelitowe też mogą mieć głęboki wpływ na ruchliwość, przepuszczalność i wrażliwość bariery jelitowej. Mikrobiota jelitowa może wpływać na to, czy i jaki ból odczuwasz, a niektóre probiotyki mogą te nieprzyjemne odczucia hamować. Wiele badań potwierdza, że twój stres rozmawia sobie w najlepsze z układem odpornościowym i mikroflorą jelitową dając nietypowe objawy depresji. Albo typowe, tylko czasem ignorowane przez psychiatrów.

Nietypowe objawy depresji, czyli twoja kupa (lub jej brak) świadczy o stanie twojego mózgu

Ponad 350 milionów ludzi na całym świecie żyje z depresją. Z tego około 50% pacjentów z ciężkimi zaburzeniami depresyjnymi pozostaje nieleczonych.

Jeżeli więc czujesz, że możesz zaliczyć się do tej grupy i rozważasz wizytę u psychiatry, to najpierw przyjrzyj się swojemu układowi pokarmowemu. Już jakiś czas temu pisałam, że będziesz szczęśliwym człowiekiem, gdy codziennie rano zrobisz kupę nr 4 (wg skali bristolskiej). Nie jest to wcale naciągana teoria. Zdrowi, a co za tym idzie szczęśliwi ludzie, nie mają permanentnej nerwicy żołądka i regularnie odwiedzają toaletę. Na krótko, ale treściwie. Nie namawiam cię do nie chodzenia do lekarza, ale wg mnie pierwszym lekarzem, którego warto odwiedzić to dobry gastrolog.

Czy probiotyk to najskuteczniejszy lek na depresję i nerwicę żołądka?

Nerwica żołądkowa może popsuć ci nawet najfajniejszą przejażdżę

Trochę badań.

U zdrowych, młodych osób randomizowane, kontrolowane badanie, w czasie którego uczestnicy przez 4 tygodnie stosowali Lactobacillus gasseri CP2305, wykazało poprawę stanu psychicznego, jakości snu i mikroflory jelitowej w stresujących warunkach. 

W dwóch metaanalizach oceniano wpływ probiotyków u osób z objawami depresyjnymi i depresją. Jedna z nich wykazała znaczną poprawę nastroju u osób z wcześniej występującymi objawami depresyjnymi, po ośmiotygodniowym podawaniu probiotyków.

Stres prenatalny u matki może wpływać na mikrobiom niemowlęcia obniżając Lactobacillus i Lactococcus, potencjalnie uszkadzając rozwój poznawczy dziecka. Porównywalne zmniejszenie liczby Lactobacillus zaobserwowano w modelach stresu prenatalnego na gryzoniach, przy czym mikrobiom potomstwa pozostawał zaburzony w wieku dorosłym.

Jeśli zatem jesteś w ciąży to radzę się zrelaksować. A jeżeli masz teraz problem z jelitami to zapytaj swoją mamę, czy jak była z tobą w ciąży to się nie stresowała. Zawsze możesz na nią zwalić swoje obecne problemy.

U osób z IBS, które objawia się właśnie bólem brzucha, wzdęciami, biegunkami lub zaparciami, naukowcy odkryli brak równowagi w mikroflorze jelitowej. Poznajesz w tych objawach swoją nerwicę żołądkową? Tak, chorym na IBS często towarzyszy też lęk i depresja.

Pacjentom z IBS i stanami depresyjnymi podaje się m.in. antydepresanty (o czym pisałam w przeglądzie leków na zespół jelita drażliwego). Być może samo stosowanie probiotyków poprawiłoby ich ogólny stan zdrowia bez konieczności sięgania po leki ciężkiego kalibru. Zwłaszcza, że są badania, które potwierdzają skuteczność leczenia np. Bifidobacterium longum u chorych na IBS, o zwiększonym poziomie stresu.

Jaki probiotyk na jelita i na głowę?

Probiotyki, które mają pozytywny wpływ na stan psychiczny otrzymały wdzięczną nazwę psychobiotyków. 

Psychobiotyki były wcześniej definiowane jako żywe bakterie, które po spożyciu przynoszą korzyści dla zdrowia psychicznego poprzez interakcje z bakteriami jelitowymi. Niedawno dodano do nich prebiotyki, które wspomagają wzrost pożytecznych bakterii jelitowych. 

A więc jeżeli chcesz się pozbyć nerwicy żołądka, stresu i depresji wybierz poniższe zamienniki wizyty u psychiatry. Nazwy produktów dobrałam bazując na szczepach wykorzystanych w badaniach. Jeżeli znajdziesz te konkretne szczepy w innych produktach, to ich działanie będzie takie samo. 

Pojedyncze szczepy

  • Bifidobacterium infantis – np. Alflorex
  • Lactobacillus rhamnosus R0011 i Lactobacillus helveticus R0052 – np. Lacidofil
  • Lactobacillus helveticus R0052 i Bifidobacterium longum R0175 – np. Sanprobi Stress
  • Lactobacillus casei Shirota – jogurty Yakult
  • Lactobacillus gasseri CP2305 – nie znalazłam produktów dostępnych komercyjnie z tym konkretnym szczepem (CP2305)

Mieszanki

  • Bifidobacterium bifidum W23, Bifidobacterium lactis W52, Lactobacillus acidophilus W37, Lactobacillus brevis W63, Lactobacillus casei W56, Lactobacillus salivarius W24 i Lactococcus lactis W19 i W58 – np. Sanprobi Barrier
  • Bifidobacterium animalis subsp Lactis (CNCM I-2494), Streptococcus thermophiles (CNCM I-1630), Lactobacillus bulgaricus (CNCM I-1632 oraz CNCM I-1519) i Lactococcus lactis subsp Lactis (CNCM I-1631) – brzmi skomplikowanie, ale to po prostu jogurty Activia

Jak widzisz probiotyki mogą wpływać na poprawę nastroju, zmniejszać stres, bóle brzucha, biegunki i depresję. Czyli zmniejszyć między innymi twoją nerwicę żołądkową. Jednak działania te nie są w 100% potwierdzone. Trudność w badaniach wynika m.in. z faktu, że każdy z nas ma inną strukturę bakterii w jelitach, a na do datek zmienia się ona z czasem. W przyszłości być może będziesz mógł odwiedzić laboratorium, w którym dobiorą dla ciebie idealnie skomponowaną mieszankę probiotyków i prebiotyków, zapewniającą zdrowie i długie szczęśliwe życie. Póki co próbuj samodzielnie i zanim pójdziesz do psychiatry wylecz swój układ pokarmowy. Uważaj tylko, gdy masz SIBO, bo przy tej chorobie nadmiar probiotyków może zaszkodzić.

 

Skorzystałam z fantastycznej pracy i wiedzy zawartej w poniższych materiałach:

  • jpp.krakow.pl/journal/archive/12_11/pdf/591_12_11_article.pdf
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6579922/
  • sciencedirect.com/science/article/pii/S0959438820300362?via%3Dihub 
  • wspolnamedycyna.pl/doc/zuzanna-lukasiewicz.pdf 
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5808898/
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5102282/
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8607205/
  • frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2019.00034/full
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3839572/

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.