Jak flora bakteryjna jelit wpływa na twoje zdrowie

Jak flora bakteryjna jelit wpływa na twoje zdrowie

Jak flora bakteryjna jelit wpływa na twoje zdrowie

Flora bakteryjna jelit jest kluczowa do tego, aby twój organizm działał bez zarzutu. Pozwoli ci nie tylko zrobić kupę nr 4 wg skali bristolskiej, codziennie rano, ale zapewni ci także energię, brak kataru, piękną cerę, a także zgrabną sylwetkę. 

Zrównoważona flora bakteryjna jest niezbędna dla właściwego trawienia, zapobiegania chorobom metabolicznym i sercowo-naczyniowym. Zaburzona flora bakteryjna jest problemem w wielu chorobach: jelit (IBS, SIBO), depresji, zaburzeniach autoimmunologicznych, a nawet w ADHD. To, że boli cię kręgosłup również może być skutkiem niewłaściwego składu flory bakteryjnej w jelitach.

Świat bakterii żyjących w jelitach – twój drugi mózg

Mikrobiota jelitowa (mikrobiom) składa się z mnóstwa mikroorganizmów, z których większość jest niezbędna dla twojego zdrowia. Naukowcy od ponad 100 lat uznają, że bakterie w jelitach nieustannie komunikują się z neuronami w mózgu, dzięki czemu mikrobiom zyskał przydomek „drugi mózg”.

Flora bakteryjna jelit i jej rola w twoim organizmie

  • Pomaga w produkcji hormonów, takich jak np. serotonina, co zapewnia dobry nastrój
  • Wspomaga przetwarzanie składników odżywczych na energię
  • Zarządza apetytem i masą ciała
  • Kontroluje twój nastrój, motywację i zdolność uczenia się
  • Zapobiega przeziębieniom i utrudnia „łapanie” wirusów
  • Pomaga w naprawie uszkodzonych tkanek 

Jedną z najważniejszych rzeczy, które robią „dobre bakterie”, jest dbanie o układ odpornościowy. Chroni to nas przed kolonizacją patogenów i inwazją szkodliwych drobnoustrojów, które każdego dnia dostają się do organizmu.

Zaburzona flora bakteryjna jelit i jej skutki dla twojego zdrowia

Badania pokazują, że zaburzenia flory bakteryjnej jelit wiążą się z licznymi problemami zdrowotnymi, takimi jak:

  • alergie pokarmowe
  • astma
  • artretyzm
  • częste problemy trawienne, takie jak wzdęcia, gazy, refluks żołądkowy, zaparcia i biegunka 
  • trądzik, łagodne wysypki skórne i inne objawy zapalenia skóry
  • częste przeziębienia, zatkany nos, infekcje dróg oddechowych i problemy z oddychaniem
  • niski poziom energii i zmęczenie
  • bóle stawów i bóle mięśni
  • utrudnienia w powrocie do zdrowia po urazach rdzenia kręgowego lub udarze mózgu
  • choroby metaboliczne w tym cukrzyca i choroby sercowo-naczyniowe (obecnie główna przyczyna śmierci w wielu uprzemysłowionych krajach)

Flora bakteryjna jelit a choroby autoimmunologiczne 

Stwardnienie rozsiane, cukrzyca typu 1 i reumatoidalne zapalenie stawów – wszystkie mają związek z dysbiozą. W rzeczywistości wiadomo teraz, że patogeny dostające się do organizmu przez toksyny i złą dietę mogą potencjalnie powodować zakłócenia mikrobiologiczne. Może to wywołać stan zapalny zarówno miejscowy, jak i ogólnoustrojowy.

Flora bakteryjna jelit a depresja i stres

Nasze mózgi zawierają miliardy neuronów, które mają ścisły związek z bilionami „dobrych” i „złych” bakterii żyjących w jelitach. 

Badania wykazały, że narażenie szczurów na stres we wczesnym okresie życia zaburza profil mikroflory i prowadzi do zwiększonej reaktywności na stres w wieku dorosłym. Z kolei leczenie młodych szczurów probiotykiem Lactobacillus sp. znormalizowało poziomy hormonów stresu. 

Stres we wczesnym okresie życia prowadzi również do nasilenia zachowań podobnych do depresji u dorosłych szczurów. Natomiast leczenie szczurów narażonych na stres we wczesnym okresie życia probiotykiem Bifiodo infantis zmniejsza objawy depresyjne w wieku dorosłym.

Jeżeli więc odczuwasz stres wypróbuj te szczepy probiotyków zanim zaczniesz łykać antydepresanty.

Flora bakteryjna jelit a otyłość i przyrost masy ciała

Jeżeli masz problemy z wagą, to zalecenie „mniej jedz, więcej się ruszaj” nie jest ci obce. Czy ktoś ci jednak kiedykolwiek powiedział „zadbaj o florę bakteryjną jelit, a schudniesz”?  

Pewnie zastanawiasz się, co mają wspólnego bakterie jelitowe z otyłością? Chociaż podstawowe mechanizmy wciąż nie są do końca jasne, wiadomo, że otyłość jest związana z przewlekłym stanem zapalnym i zmianami hormonalnymi, które prowadzą do wzrostu masy ciała.

Najnowsze badania sugerują, że przejadanie się i otyłość mogą być związane z redukcją niektórych pożytecznych bakterii, które powinny znajdować się w twojej florze bakteryjnej jelit. Badania wykazały, że niektóre osoby otyłe mają wyższe poziomy dwóch głównych klas bakterii — bakteroidów i firmicutes. Mogą one powodować wzrost zapalnych endotoksyn metabolicznych, a także zmniejszenie śluzu wyścielającego ścianę jelita, a tym samym większą przepuszczalność jelit.

Mikrobiota jelitowa przyczynia się również do utrzymania masy tłuszczowej, a pewne zmiany bakteryjne jelit zmniejszają wrażliwość na leptynę (co oznacza, że ​​mniej łatwo czujemy się usatysfakcjonowani).

Flora bakteryjna jelit a urazy neurologiczne i rdzenia kręgowego

Pacjenci z przewlekłym urazem rdzenia kręgowego mają niższy poziom bakterii Firmicute wraz z wyższym poziomem Bacteroidetes. Wykazano, że dysbioza po uradzie kręgosłupa powoduje utratę bakterii produkujących krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe i może przyczyniać się do neurotoksyczności i wpływać na długoterminową regenerację. U gryzoni badania wykazały, że podanie VSL#3 (u nas pod nazwą Vivomixx), probiotyku klasy medycznej składającego się z kilku bakterii produkujących SCFA, zmniejszyło ciężkość urazu i poprawiło wyniki ruchowe po urazie kręgosłupa.

Flora bakteryjna a choroby jelit

U pacjentów z IBS zmienia się czynność jelit i mikroflora jelitowa. Charakter probiotyków wyjaśnia ich korzystną rolę w funkcjonowaniu jelit, ponieważ dzięki właściwościom przeciwdrobnoustrojowym mogą chronić przed bakteriami chorobotwórczymi. Probiotyki wzmacniają również połączenia jelitowe i stabilizują przepuszczalność bariery jelitowej. 

Przy biegunkowym typie IBS możesz pomagać sobie doraźnie stosując probiotyki, co może pomóc w odwróceniu stanu zapalnego w przewodzie pokarmowym. Badania sugerują, że wybrane szczepy bakterii i formuła złożona VSL#3 mogą być najskuteczniejsze w leczeniu IBS. 

Coraz więcej dowodów klinicznych i przedklinicznych wskazuje, że mikrobiom jest możliwym kluczowym czynnikiem podatności na zaburzenia neurologiczne. Czyli flora bakteryjna jelit może wpływać na chorobę Alzheimera, zaburzenia ze spektrum autyzmu, stwardnienie rozsiane, chorobę Parkinsona i udar. Przekrojowe badania kliniczne potwierdzają koncepcję zmienionego składu drobnoustrojów przyczyniającego się do patofizjologii takich chorób. Dbaj wiec o swoją florę jelitową, bo oprócz korzyści natychmiastowych może się okazać, że jest ona kluczem do twojego długiego zycia w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

Skorzystałam z fantastycznej pracy i wiedzy zawartej w poniższych materiałach:

  • draxe.com/health/gut-bacteria-benefits/ 
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4036413/
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3788166/
  • pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31753762/ 
  • sciencedirect.com/science/article/pii/S1043661821004242?via%3Dihub
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8557039/
  • ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356930/

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.